+385 95 730 4379 info@antiage.hr

BLOG

Kapha dijeta

Što je kapha dijeta prema Ayurvedi

Koristite ovu dijetu kako bi se riješili sluzi, šlajma, težine u tijelu, začepljenja sinusa, naslaga na jeziku, umora, tromosti, visokog kolesterola, nakupljanje vode, te tijekom jeseni ili proljeća. Izbjegavajte svu hranu koja vam teško pada ili vam se ne sviđa, pokušajte jest samo lako probavljivo!

Što je više moguće izbjegavajte kvasac, sol, jogurt, čokoladu, rafinirani šećer i brašno (naročito bijelo brašno) jer to sve povećava sluz u tijelu. Ne prejedajte se, a pogotovo tijekom noći.

Ne jedite ako niste gladni, tj. JEDITE SAMO KAD STE GLADNI, STVARNO GLADNI!
Izbjegavajte grickanje između obroka. Razmak između obroka bi trebao biti između 3 i 4 sata. Ne uzimajte hladnu hranu i piće. Primarno vegetarijanska hrana je najbolja za Vas.

Uključite đumbir u dnevnu dijetu – izrežite komadić svježeg korijena đumbira i pokapajte s par kapi limuna te pojedite prije jela. Prije jela možete uzeti 1/4 čajne žličice trikatua, sa malo meda I čašom tople vode. Dajte prednost hrani koja je lagana, suha i topla jer to smanjuje sluz u organizmu. Izbacite ili smanjite što više hranu koja je teška, masna i hladna jer to povećava sluz i težinu.

Uključite hranu koja je ljutkasta, gorka i trpka (npr. đumbir, šparoge, biljne čajeve, zeleno sezonsko bilje npr maslačak, raštika, trputac) jer to pomaže osušiti višak tekućine u tijelu. Reducirajte hranu koja je slatka, slana i kisela (kolači, grickalice, konzervirano) jer to povećava tekućine u tijelu.
Koristite kozje ili biljno mlijeko. Mlijeko uvijek konzumirajte vruće. Ne pijte mlijeko s obrokom ili sa slanom ili kiselom hranom (to vrijedi i za voće npr. shake). Dodajte malo kardamoma, suhog ili svježeg đumbira, papara prije kuhanja mlijeka jer će ti začini pomoći smanjiti stvaranje sluzi koje mlijeko potiče. Možete koristiti malo ghee-a – pročišćeno maslo. Izbjegavajte putar, jogurt, tvrde i pljesnive sireve. Povremena konzumacija svježeg sira s dodatka malo crnog papra je ok.

Voće: lakše voće kao što su jabuke, kruške je bolje za vas. Jedite ih kao poseban obrok. Generalno jedite lokalno, svježe i ekološki proizvedeno voće između obroka, ne kao prvi obrok ujutro na prazan želudac jer povećava kiselinu. Smanjite slatko, teško i kiselo voće kao što su banane, narandže, smokve, datulje, avokado, kokos, lubenicu i dinje jer to voće povećava sluz i tekućinu.

Zaslađivači: koristite malo meda otprilike do 2 čajne žličice dnevno jer to pospješuje smanjivanje sluzi i težine. Isto tako je dobro kod viška kilograma popiti na tašte 1 čajnu žličicu meda s 3 dcl toplije vode i malo jabučnog octa, to će postepeno spaliti toksine i sluz te povećati probavnu vatru tj. metaboličke funkcije.

Grahorice: sve su ok, osim tofua koji je vrlo hladan po kvaliteti.

Orašidi: u malim količinama jer su masni. Natopite ih barem bar sati u vodi prije konzumacije radi bolje apsorpcije nutritijenata.

Ulja: reducirajte sva ulja, naravno hladno prešana ulja su puno bolja za korištenje.

Žitarice: ječam, kukuruz, heljdu, quino-a i proso, jer one blago isušuju ili zagrijavanju. Smanjite pšenicu. Rižu, zob koristite manje jer oni povećavaju težinu i sluz u tijelu.Rižu je dobro isprati prije pripravljanja u nekoliko voda.

Začini: koristite sve začine osim soli. Sol nakuplja, povećava vodu i sluz, dok začini povećavaju toplinu u tijelu što dovodi do njihovog bržeg izbacivanja.

Povrće: povećajte unos šparoga, patliđana, cikle, brokule, zelja, mrkve, cvjetače, celra, češnjaka, đumbira, zelenog lisnatog povrća, kelj, luk, batat, tikvice, bundeva, rotkvica, klice. Smanjite masline, rajčicu, krastavce, krumpir, tikvice, jer povećavaju tekućinu. Izbjegavajte crveno meso bilo koje vrste te morske plodove (školjke, lignje itd.)

Kicharee recept

Pokušajte jesti redovito kicharee barem 2x tjedno: to je lako probavljivo i vrlo hranjivo. U tavi na ghee-u prepržite kumin, papar, svježi đumbir, korijander i kurkumu. Možete dodati mrkvu, blitvu, špinat, brokulu, grašak, alge (sezonsko povrće po želji) i uz to dodajte opranu šaku mungo graha i šaku basmati riže (ili druge riže dugog zrna), po osobi. Dodati vodu sol i pirjati 20 – 30min. Najbolja praksa je da ga kuhate na vrlo laganoj vatri u pokrivenoj tavi. Dodajte čajnu žličicu ghee-a, maslinovog ili bućino ulja na kraju.
retreat eko hrana 03
Za apetit i bolju apsorpciju nutrijenata:

U čajnu žličicu staviti komadić svježeg đumbira, dodati par kapi limunovog soka i konzumirati prije jela. Aktivira probavne enzime. Može se koristiti i tostirano sijeme kumina i komorača u omjeru 50:50 žvakati prije jela.

Prije jela koristite Trikatu (đumbir, crni papar i dugi papar) 1/2 čajne žličice u 1/2 čaše tple vode / čaja. Čisti toksine i lakšese izbacije sluz iz tijela.

Recept za začine KAPHA:

Kumin 6 čajnih žličica
Korijander 6 čajnih žličica
Piskavica 3 čajne žličice
Kurkuma 3 čajne žličice
Đumbir (suhi) 1/2 žličice
Crni papar 1/4 žličice

Kuhajte čaj od kombinacije kumina, đumbira, korijandera i piskavice. Skuhajte ujutro 1-2l ohladite na ugodno toplu temp, spremite u termosicu i pijte tokom dana.

Recept: Ječmena kaša za dvoje

U 2dcl vode kuhajte svježi đumbir, cimet, 1-2 klinčića. Kuhajte 4-5min, ukoliko više paše dodajte mlijeko (omjer vode i mlijeka 50:50) i 2-3 šake ječmenih pahuljica. Kada smjesa ponovo zakuha ugasite, dodajte žličicu hladno prešanog kokosovog ulja i zasladite (sirup od datulja ili med…). *Ukoliko ne koristite mlijeko u vodenu kašu možete kombinirati i suhe grožđice, šljive, smokve. Zasladite medom.

*Izbjegavajte sve kombinacije mlijeka s voćem, fermentiranim proizvodima, ribom.

KAKAO
(za cirkulaciju, srce, mršavljenje):

U 2dcl vode kuhati malo cimeta, 1 klinčići malo muškatnog oraščića, dodati 1 vrhom punu čajnu žličicu sirovog kakaa. Zasladiti po želji sirup od datulja, med, kokosov šećer, stevia. Koristiti umjesto kave, za energiju. Kakao je jedan od najvećih antioksidanata u prirodi, može se koristiti i za mršavljenje šalica između obroka, kad ste gladni. Ne konzumirajte kako navečer jer daje energiju, budi..

Zdrave prehrambene navike:
  • Jedite samo kada ste gladni. Barem 3-4h između obroka!!!
  •  Pijte toplo. Skuhajte ujutro čaj od kombinacije svježeg đumbira, piskavice i kumina stavite u termosicu 2l i pite tokom dana. Očistiti će toksine i ubrzati i pospješiti metabolizam i probavu.
  •  Pijte ječmenu vodu, skuhajte ječam i sačuvajte vodu koju možete piti tokom dana.
  • Pratite tijelo, a ne um, slušajte svoje tijelo i ono što mu treba.
  • Tretirajte svoju probavu kao vatru, stimulirajte je u malom količinom i lako probavljivom hranom.
  • Jedite manje od punog kapaciteta. Preporučuje se jesti dok je želudac 1/3 čvrsta hrana, 1/3 tekuća i 1/3 zrak radi uspješnog metabolizma.
  • Jedite jednostavna jela.
  • Jedite voće, uključujući prešane sokove od kombinacije voća i povrća. Ostaviti 3-4 sata razmaka između obroka.
  • Ne pijte hladno mlijeko, a mlijeko i mliječne proizvode ne kombinirajte s voćem i ribom (sir)
  • Ne kombinirajte orašasto voće sa svježim voćem
  • Izbjegavajte jogurt, osobito nakon 17h!!!
  • Jedite u mirnom okruženju, ne jedite dok vozite, žurite ili stojeći.
  • Pokušajte jesti što više toplu i kuhanu hranu, jer to je lakše probaviti.
  • Hladna hrana, sirova hrana, led, hladna voda može oslabiti probavni proces te tako povećati vodu i sluz u organizmu.
  • Uzimanje među obroka usporava probavu, te izaziva neravnotežu u crijevima.
  • Jedite zadnji obrok u danu u ranim večernjim satima.
  • Kasni obroci mogu uzrokovati zatvor i probavne smetnje.
  • Žvačite!!!
Autor

Nebojša Rađenović
Ayurveda Consultant

Kontaktirajte nas

Zaštita privatnosti

8 + 1 =