BLOG

Pitta ili ljetna dijeta

Što je pitta dijeta prema Ayurvedi?

Vatreni element kojeg ima u izobilju u ljetno doba godine, glavni je pokretač Pitta konstitucije. Vatru treba održavati, a ne rasplamsavati. Ova dijeta koja smanjuje upalne procese u tijelu. Koristi se najčešće generalno ljeti, kod kožnih problema, svrbeži po koži, upaljenih zglobova, valunga, kiseline, čireva, ljutnje, iritacije/napetosti, infekcija i groznica.
Izbjegavajte: 1. obilnu i tešku hranu 2. okuse koji su ljuti, slani i kiseli 3. crveno meso, tunu, školjkaše 4. alkohol, kavu i zeleni čaj koristite umjereno 5. rafinirana ulja i šećere 6. jogurt, zrele sireve, naručito navečer   

Dnevno koristite svježu sezonsku i lokalnu hranu. Preferirajte trpke, gorke i slatke okuse. Na velikim vrućinama koristite sok aloe vere ili ružinu vodu. Potopite orašide navečer i koristite ih drugi dan. Suho voće datulje, šljive, smokve neka su vam dnevni izbor. Najvažnije je da budete umjereni i slušate svoje tijelo i jedete samo kad ste gladni, a pijete dovoljno i redovito.

Izbjegavajte kiselu, ljutu i slanu hranu jer to povećava upale. Dajte prednost hrani koja je svježa, proizvedena lokalno, osvježavajuća i tekuća. Hrana koja je slatka, gorka i trpka smanjuje upale i vrućinu u tijelu. Mlijeko, putar i posebno ghee su dobri za smanjivanje vrućine. Izbjegavajte jogurt, stare sireve, kiselo vrhnje, tj. kiseli okusi pojačavaju upalne procese.
Prirodni zaslađivači su dobri, ali unos meda i melase smanjite. Dobra ulja su HLADNO PREŠANA: laneno, konoplja, maslinovo, suncokretovo, a posebno je dobro kokosovo i ghee. Smanjite ulja koja zagrijavaju: sezamovo, biljno, kukuruzno. Pšenica (u zrnu ili integralna), beskvasni kruh, kuskus, basmati riža, crvena riža, ječam, zob su anti upalni. Smanjite kukuruz, procesuiranu pšenicu jer oni blago zagrijavaju.

Konzumirajte slatko voće kao što je grožđe, limeta, trešnje, lubenica, avokado, kokos, nar, mango, jabuke, bobičasto voće, slatke i zrele narandže, ananas i šljive. Izbjegavajte svo nezrelo i kiselo voće: grejp, masline, nezrele narandže, kisele jabuke, šljive jer to potiče kiselinu koja potiče upalu.

Povrće

Šparoge, krastavac, kuhana cikla, slatki krumpir, zeleno lisnato, bundeve, tikvice, brokula, karfiol, celer, zelena salata, gorke salate, klice, grašak. Izbjegavajte papriku, patliđan, rajčicu, luk, češnjak. Isto tako izbjegavajte sirovi špinat i ciklu. Grahorice smanjite, osim tofua i mung dhala. Naročito izbjegavajte kikiriki.
Koristite začine: korijander, kurkuma, komorač, anis, kurkumu, sviježi đumbir i malu količinu crnog papra jer oni u većim količinama podižu vrućinu, kiselinu itd. Asafoetida, suhi đumbri, cumin, gorušica, klinčić, sol i čili trebate izbjegavati. Izbjegavajte crveno meso i morske plodove.

Glavini retreat eko hrana 01

Začin mix Pitta:

  • Komorač 10 čajnih žličica
  • Korijander 4 čajne žličice
  • Kurkuma 2 čajne žličice
Uz ručak konzumirajte mlaćenicu ili stepko koji pospješuju asimilaciju nutrijenata, pravilnu probavu i stimulira rad tankog crijeva i pravilno lučenje enzima. Recept 1/4 jogurta/kefir 3/4 vode dodati malo soli, kumina, muškatnog oraščića, korijandera… Dobro izmiksati, konzumirati 1.5 – 2dcl uz ručak. Navečer može povećati sluz, te ga izbjegavajte.
Autor

Nebojša Rađenović
Ayurveda Consultant

Kontaktirajte nas

Zaštita privatnosti

8 + 14 =